Дзіцячы дом сямейнага тыпу (ДДСТ) – гэта форма прафесійнага сямейнага клопату аб дзецях, якія засталіся без апекі бацькоў, часова ўладкованых у сем'і.
Бацькі-выхавальнікі ДДСТ – грамадзяне, прынятыя на працу ва ўпраўленне (аддзел) адукацыі для выканання абавязкаў па доглядзе, выхаванні ў сваіх сем'ях дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, на падставе тэрміновых працоўных дагавораў. Бацькі-выхавальнікі атрымліваюць заработную плату за працу па выхаванні дзяцей, прынятых у свае сем'і. У ДДСТ змяшчаецца ад 5-ці да 10 дзяцей.
Для дзяцей, якія страцілі родныя сем'і, памяшканне ў ДДСТ – гэта магчымасць:
Хто можа стаць бацькам-выхавальнікам ДДСТ
Бацькамі-выхавацелямі дзіцячага дома сямейнага тыпу могуць быць дзеяздольныя асобы абодвух падлогі, за выключэннем:
На пасады бацькоў-выхавацеляў дзіцячага дома сямейнага тыпу назначаюцца асобы, якія асвоілі адпаведныя адукацыйныя праграмы навучальных курсаў дадатковай адукацыі дарослых. Падбор бацькоў-выхавацеляў дзіцячага дома сямейнага тыпу ажыццяўляецца органамі апекі і папячыцельства.
Вітаецца наяўнасць у кандыдатаў у прыёмныя бацькі, бацькі-выхавальнікі педагагічнай, псіхалагічнай, медыцынскай адукацыі, а таксама станоўчага вопыту выхавання і сацыялізацыі родных і ўсыноўленых дзяцей. Важна, каб кандыдат быў настроены на самаразвіццё, павышэнне прафесійнага ўзроўню і бацькоўскай кампетэнцыі.
Бацькамі выхавацелямі не могуць быць блізкія сваякі дзяцей – браты, сёстры, дзед, бабка, а бацькам-выхавальнікам не могуць стаць грамадзяне маладзейшыя за 25 гадоў.
Як стаць бацькам – выхавацелем ДДСТ
Калі Вы жадаеце стаць бацькам выхавацелем ДДСТ:
Крок 1 . Прадстаўце ва ўпраўленне (аддзел) адукацыі па месцы жыхарства:
заява;
пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу кандыдата ў бацькі-выхавальнікі ДДСТ;
пасведчанне аб заключэнні шлюбу – у выпадку, калі кандыдат у бацькі-выхавальнікі ДДСТ складаецца ў шлюбе;
медыцынскія даведкі аб стане здароўя кандыдата ў бацькі выхавальнікі, а таксама членаў у сям'і кандыдата ў прыёмныя бацькі;
пісьмовая згода паўналетніх членаў сям'і кандыдата ў бацькі-выхавальнікі ДДСТ, якія пражываюць сумесна з ім;
звесткі аб даходзе за папярэдні год.
(З адрасамі і кантактнымі тэлефонамі упраўленняў (аддзелаў) адукацыі Вы можаце пазнаёміцца тут).
Крок 2 . Прайдзіце навучальныя курсы (лекторыі, тэматычныя семінары, практыкумы, трэнінгі), накіраваныя на фарміраванне кампетэнцый у вырашэнні пытанняў абароны правоў і законных інтарэсаў дзяцей, якія перадаюцца на выхаванне ў і ДДСТ. Гэтыя курсы арганізуе для Вас упраўленне (аддзел) адукацыі на базе мясцовага сацыяльна-педагагічнага цэнтра ці іншай упаўнаважанай арганізацыі. Асваенне адукацыйнай праграмы навучальных курсаў з'яўляецца абавязковай умовай для разгляду органам апекі пытання аб перадачы дзяцей на выхаванне ў ДДСТ. Як мага больш даведайцеся аб будучай рабоце: пагутарыце з ужо працуючымі прыёмнымі бацькамі, наведайце тэматычныя інтэрнет-супольнасці і форумы, дзе абмяркоўваюцца пытанні прыёмнага бацькоўства і выхавання дзяцей з асаблівым лёсам. Кіруйцеся не ілюзіямі, марамі ці жалем да бедных сіротак, а цвярозым разлікам: ці змагу я выхоўваць дзіця, якое перажыло разрыў з роднымі бацькамі? Ці не скачуся я да абвінавачванняў яго «дрэнных» сваякоў і ўзвялічвання сябе «добрага» у вачах дзіцяці? Ці змагу працаваць практычна ў кругласутачным рэжыме?
Пакуль Вы праходзіце навучальныя курсы, кіраванне (аддзел) адукацыі запытае з кампетэнтных органаў звесткі, якія характарызуюць Вашу праваздольнасць быць бацькамі-выхавальнікамі ДДСТ (запыты накіроўваюцца ва ўпраўленне ўнутраных спраў, суд). Спецыялісты ўпраўлення (аддзела) адукацыі абследуюць умовы Вашага жыцця, вывучаць асобасныя асаблівасці, уклад і традыцыі сям'і, міжасобасныя ўзаемаадносіны ў сям'і, ацэняць гатоўнасць усіх членаў сям'і задаволіць асноўныя жыццёвыя патрэбы дзяцей, што адлюструюць у акце абследавання ўмоў жыцця кандыдатаў у бацькі – выхавацелі.
Крок 3 . Калі Вы паспяхова асвоілі навучальныя курсы, атрымалі даведку аб навучанні, пазнаёмцеся з умовамі працоўнага дагавора, дагавора аб умовах выхавання і ўтрымання дзяцей. Спецыяліст па ахове дзяцінства ўпраўлення (аддзела) абразавання распавядзе Вам пра ўсе бакі дзейнасці аднаго з бацькоў-выхавацеля ДДСТ.
Крок 4 . Упраўленне (аддзел) адукацыі прадаставіць Вам кандыдатам у бацькі-выхавальнікі, звесткі аб дзецях, якія жывуць на тэрыторыі раёна і могуць быць перададзены на выхаванне ў дзіцячы дом сямейнага тыпу. Па кірунку для знаёмства з дзецьмі пазнаёмцеся з імі, усталюеце кантакт. Пазнаёміцца з дзецьмі па накіраванні можна ў той установе, дзе яны знаходзяцца – у бальніцы, доме дзіцяці, дзіцячым доме, сацыяльна-педагагічным цэнтры, школе-інтэрнаце або іншай установе, размешчанай на тэрыторыі Вашага раёна.
Кандыдатам у бацькі-выхавальнікі, якія маюць жылое памяшканне, якое забяспечвае не менш за 15 квадратных метра на аднаго члена сем'і і выхаванца, падаюцца звесткі аб дзецях, якія могуць быць перададзены на выхаванне ў ДДСТ на тэрыторыі раёна, і выдаецца накіраванне на знаёмства з імі.
Калі неабходнае для стварэння ДДСТ жылое памяшканне адсутнічае, кіраванне (аддзел) адукацыі інфармуе кандыдатаў у бацькі- выхавацелі аб магчымасці ўдзельнічаць у конкурсе на пасаду аднаго з бацькоў-выхавацеля, у выпадку наяўнасці жылога памяшкання ў горадзе (раёне) для стварэння ДДСТ. Кандыдаты ў бацькі-выхавальнікі, якія паспяхова прайшлі конкурс, атрымліваюць ва ўпраўленні (аддзеле) адукацыі накіраванне на знаёмства з дзецьмі.
Крок 5 . Пасля вынясення мясцовымі выканаўчымі і распарадчымі органамі рашэнняў аб стварэнні дзіцячага дома сямейнага тыпу, кіраванне (аддзел) адукацыі заключае с бацькам-выхавальнікам дагавор аб умовах выхавання і ўтрымання дзяцей і працоўны дагавор. Тэрмін працоўнай дамовы залежыць ад тэрміна, на які дзіця перадаецца бацьку-выхавацелю. З гэтага моманту Вы становіцеся чальцом працоўнага калектыва кіравання (аддзела) адукацыі. Азнаёмцеся са службовымі абавязкамі, Правіламі ўнутранага працоўнага распарадку, Калектыўным дагаворам.
Крок 6 . ДДСТ з'яўляюцца аб'ектамі пастаяннага псіхолага-педагагічнага суправаджэння з боку работнікаў школ і дашкольных устаноў, якія наведваюць дзеці-выхаванцы сям'і або ДДСТ, спецыялістаў мясцовага сацыяльна-педагагічнага цэнтра, упраўлення (аддзела) адукацыі па месцы жыхарства. Бацькі-выхавальнікі ДДСТ, як педработнікі, вядуць дакументацыю, наведваюць метадычныя аб'яднанні і іншыя мерапрыемствы, якія арганізуюцца наймальнікам для павышэння кампетэнтнасці і кваліфікацыі работнікаў, сумесна са спецыялістамі складаюць і рэалізуюць План развіцця сям'і і ДДСТ. Атрымаць дапамогу па самых розных пытаннях, звязаных з выхаваннем дзяцей ці выкананнем службовых абавязкаў бацька-выхавальнік ДДСТ можа ва ўпраўленні (аддзеле) адукацыі, сацыяльна-педагагічным цэнтры, ва ўстанове адукацыі, якую наведваюць выхаванцы ДДСТ.